Slide 1

Thijs Duindam: 'De horeca is het mooiste vak dat er is'

Donderdag 31 maart 2022

Terugblik op tien jaar De Soester Duinen

De eerste tien mooie horecajaren in Soest zijn voorbij gevlogen voor Thijs en Esther Duindam. Een bijzondere reis met veel ups en door de coronacrisis ook wat downs. Bij de start van de jubileummaand april kijkt Thijs terug op het afgelopen decennium.

Het begin
,,Robbert Goedhart en ik waren halverwege de jaren negentig studiegenoten op de Hotelschool in Leeuwarden. Na het afstuderen zijn we altijd in contact met elkaar gebleven. Zo werkten we samen voor een cateringbedrijf. Robbert ging werken bij de ING, maar het contact bleef en we kregen het idee om samen 'iets' te beginnen.”

Het jonge tweetal, toen halverwege de dertig, schakelde een horecamakelaar in om op jacht te gaan naar een horecabedrijf. ,,We werden opmerkzaam gemaakt op De Soester Duinen. Het leek mij wel wat. We gingen een hapje eten in Soest, om niet alleen de keuken, maar ook de sfeer te proeven. We waren gelijk enthousiast!”

Klik met Klinkhamer
Fred Klinkhamer, de bekende Soester horecaondernemer, is de verkopende partij. Sinds 1 januari 1980 is hij samen met echtgenote Mieke de eigenaar. Op zijn beurt kocht Fred De Soester Duinen in de jaren zestig van Herman Verbeek. Het bedrijf heeft haar oorsprong in 1921. Het toenmalige boerenhuis doet in de pioniersjaren ook dienst als fietsenstalling waar aan passanten koffie en gazeuse wordt geserveerd.

Fred is blij met het ambitieuze duo dat van buiten de dorpsgrenzen komt. Thijs en Robbert hadden direct een klik met de Soester. ,,Fred wilde het liefst zijn bedrijf aan niet-Soesters verkopen”, herinnert Thijs zich. We waren er snel met hem uit en ondanks dan we allebei niet uit Soest komen voelden wij ons direct thuis in het dorp.”

Open cultuur in Soest
Thijs en Robbert werkten dan ook hard aan hun naamsbekendheid en verbreedden in de beginjaren hun netwerk. ,,Wij hadden het geluk dat een aantal serviceclubs, zoals de Rotary en de Lionsclub, hier vergadert. Zo leer je veel Soesters kennen en maak je snel onderdeel uit van de gemeenschap. Daarnaast kregen wij functies bij Koninklijke Horeca Nederland en de Soester Zakenkring en werden wij lid van Zakenvrienden Soest. Soesters hebben een open cultuur en als je jezelf open stelt dan komt de klik vanzelf. Mijn ervaring is dat de mensen hier open staan voor ideeën en contacten. Voorbeeld? Nou met Sebastian en Stephan Ott van De Eetvilla en Antonio van den Hengel ben ik een samenwerking aangegaan in het uitbaten van de Molenaarskamer. We versterken elkaar op deze wijze. Ik zeg altijd: door delen kan je vermenigvuldigen.”

Kapotte achterruit
Thijs kan zich de eerste werkdag op 1 april 2012 nog goed heugen. ,,Ik wilde zeker niet te laat komen en reed op tijd vanuit IJsselstein naar Soest. Ergens op de snelweg kreeg ik een steen door mijn achterruit. Grote stress dus. Maar ik ben met die kapotte achterruit door blijven rijden. Ik kwam op tijd en het was gelijk heel druk die eerste dag.”

De vaste gasten van de Soester Duinen moesten die eerste weken wennen aan de nieuwe eigenaars. ,,Ach ja, zo gaat dat. De manier van opmaken van het bord, de bijgerechten. Elke ondernemer heeft zijn eigen stijl. Maar het wennen ging snel hoor. Ik zei al: Soesters hebben een open cultuur.”

Robbert gaat, Esther komt
De wegen van Thijs en Robbert scheidden in 2019, dat gebeurde overigens in goede harmonie. ,,Robbert wilde wat anders gaan doen in het bedrijfsleven. Ik heb niet lang hoeven na te denken over een opvolger. Met mijn vrouw Esther heb ik overlegd en zij wilde samen met mij het avontuur wel aangaan. Ze heeft haar baan opgezegd en zo werd Esther, naast mijn vrouw, ook mijn compagnon. De Soester Duinen is vanaf dat moment een familiebedrijf. Omdat ik dagelijks met de Soester Duinen bezig ben wist Esther al in grote lijnen wat er allemaal speelt. Zij voelde zich direct goed thuis. Esther verzorgt de sales-activiteiten en de marketing. Hierdoor heb ik meer ruimte om mij te focussen op de ontwikkeling en groei van het bedrijf. Omdat we beiden in het bedrijf werken wilden we ook in Soest gaan wonen. We wonen nu in een mooi huis op acht minuten reistijd. Zo hebben we tijd voor ons gezin.”

Meer dan een restaurant
De Soester Duinen is meer dan een restaurant. Het horecabedrijf is de locatie voor bedrijfsfeesten, vergaderingen, bruiloften, netwerkbijeenkomsten en nog veel meer. ,,Bij ons kan je alles doen behalve slapen”, vat Thijs het aanbod van De Soester Duinen samen. ,,Wij hebben hier congressen en bruiloften, condoleancebijeenkomsten en jubileumfeesten. Je kunt hier lunchen, dineren en genieten van een high tea of brunch.”

Stagnatie
Die veelzijdigheid zorgt voor groei, maar die groei stagneert plotsklaps bij het uitbreken van de coronacrisis in maart 2020. De twee jaar durende crisis en de diverse lockdowns treffen de horeca hard. ,,Het was niet gemakkelijk in die tijd, maar we hebben er ons doorheen geslagen. Esther en ik konden en kunnen goed sparren met elkaar. Dat wij als echtpaar het bedrijf leiden ervaren wij als groot voordeel. Wij konden als één kapitein op het schip door de roerige tijd varen. Ik ben daar nog altijd heel blij om.”

Tijdens de crisis werd van de nood ook een deugd gemaakt. Het interieur werd flink veranderd. ,,De bruine uitstraling is ingeruild  voor een frisse lichte kleur, nieuwe meubels en meer lichtinval. Een nieuwe look and feel. Onze gasten hebben daar positief op gereageerd.”

Personeel
Na de coronacrisis kwam een andere uitdaging om de hoek kijken, namelijk de personeelsschaarste in horecaland. Thijs: ,,Ook daar zijn wij tot nu toe goed doorheen gekomen. Wij hebben in 2021 vier nieuwe mensen aangenomen. Leuke collega’s die direct in ons team passen. In voetbaltermen: met deze vier nieuwe mensen hebben we flink gescoord en dat in de huidige krappe arbeidsmarkt. Daar zijn wij heel blij mee. Ook deze collega’s snappen, net als hun gewaardeerde voorgangers, wat gastvrijheid en service betekenen. Het zijn de vanzelfsprekende kernwaarden die wij hier al jaren hanteren.”

Thijs kijkt terug op tien mooie jaren waarin hij Soest goed heeft leren kennen. ,,De horeca is een pittig vak, maar wel het mooiste vak dat er is. Je staat altijd aan, ook omdat we elke dag open zijn. De appjes en mailtjes komen doorlopend binnen, maar ik geniet ervan. Wij hebben nu de beschikking over dertien vaste medewerkers en een fijn team van parttimers. Wij zijn gelukkig met dit fantastisch en professioneel team.”

Trakteren
Wie jarig is trakteert en dat gaat gebeuren tijdens onder meer de feestelijke aprilmaand. ,,Op 1, 2 en 3 april is er gratis gebak bij de koffie, de hele maand bij een gereserveerd diner een aperitief van het huis en elke tiende reservering krijgt een fles rode of witte wijn naar keuze. 23 april voor 75,00 per persoon een tiengangendiner. Tien euro van deze prijs gaat naar een nader te bepalen goed doel. Op maandag 30 mei hebben we dan het Magic Cabaret Diner met het befaamde illusionistenduo Rob en Emiel.”

Informatie
Voor meer info over de Soester Duinen, volg facebook en de website www.soesterduinen.nl. Reserveren en informatie opvragen over 23 april en 30 mei kan door een bericht te sturen naar info@soesterduinen.nl of telefonisch 035-6036010.

Foto's


Overzicht

Nieuwegracht 133763 LP Soest 06 - 23 22 67 03info@woordvaardig.nl